پژوهشگر مباحث مهدویت با اشاره به برخی آیات و روایات مطرح شده در باب غیبت امام زمان(عج)، ادامه داد: طبق آیات و روایات ملاقات با امام عصر(عج) در دوران غیبت امکان پذیر نیست و تمامی راه ها در این موضوع به روی افراد بسته شده است.
وی بیان داشت: ملاقات با حضرت بقیه الله الاعظم، امام زمان(عج) زمانی واقع می شود که خود حضرت بخواهند و مصلحت بدانند که با فرد یا افرادی ملاقات داشته باشند و الا ملاقات از سوی افراد با امام زمان(عج) در هر زمان و مکانی که بخواهند امکان ندارد و هر کس ادعای ملاقات کند کذاب و دروغگو است.
حجت الاسلام سیفی با اشاره به ملاقات برخی فقها و بزرگان با امام زمان(عج)، گفت: این نوع ملاقات هم از طرف خود حضرت صورت گرفته است و زمانی اتفاق افتاده که فقیه در مسئله ای فقهی یا علمی که مورد نیاز مردم است با مشکل رو به رو شده و راه چاره پیدا نکرده است که در اینجا امام زمان با فقیه ملاقات کرده و راه حل مسئله را بیان می کنند تا مشکلی از جامعه برطرف شود.
وی با تأکید بر ضرورت مقابله با مدعیان دروغین ملاقات با امام عصر(عج)، خاطرنشان کرد: طبق آیات و روایات و سیره صالحین امکان ملاقات با امام عصر(عج) وجود ندارد و هر گونه ادعای ملاقات در این زمینه کذب است و باید با مدعیان ملاقات با امام، با استناد به همین منابع مقابله کرد و از آنها دلیل قانع کننده خواست که با چه سندی این ادعا را مطرح می کنند.
در بخش بعدی نشست حجت الاسلام والمسلمین قنبرعلی صمدی، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: ارتباط و ملاقات با امام زمان(عج) در دوره غیبت موضوعی بسیار پیچیده است و نمی توان ادعاهای مطرح شده مبنی بر ملاقات را به راحتی پذیرفت.
وی افزود: براساس مبانی اعتقادی شیعه، اعتقاد قطعی به حضور فیزیکی امام زمان(عج) و مدیریت حضرت بر جامعه وجود دارد به این معنا که امام عصر(عج) به صورت ناشناس و غیرمتعارف در جامعه حضور دارند و مردم ایشان را نمی شناسند و درک نمی کنند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان این که غیبت براساس مفاهیم روایات یعنی این که حضرت در جامعه حضور دارند ولی از نظرها غایب هستند، ادامه داد: امام زمان(عج) یک زندگی کاملا طبیعی و عادی دارند به این صورت که بعضا برخی ایشان را می بینند ولی نمی‌شناسد و توجه ندارند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، ارتباط با حضرت به دو شکل می تواند مطرح شد؛ اول ارتباط معنوی که این نوع ارتباط برای هر کسی می تواند اتفاق بیفتد و اختصاص به برخی افراد ندارد و دوم ارتباط حضوری و شفاهی است به این معنا که فردی به صورت فیزیکی امام زمان(عج) را درک کند و با ایشان گفت و گو داشته باشد.
حجت الاسلام صمدی به تشریح شکل دوم ارتباط یعنی ارتباط حضوری و شفاهی با امام عصر(عج) پرداخت و گفت: اصل در دوران غیبت کبری بر این است که ارتباط و ملاقات با امام زمان(عج) وجود ندارد و غیبت حضرت از نظرها نیز برای این است که حضرت بتوانند در زمان مشخص، رسالت پیامبر اکرم(ص) را به صورت کامل در جامعه محقق کنند.
وی بیان داشت: وعده قطعی الهی طبق آیات شریفه وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!» و وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ.؛ خدا به کسانی از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر علیه السّلام) ایمان آرند و نیکوکار گردند وعده فرمود که (در ظهور امام زمان) در زمین خلافتشان دهد چنانکه امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود.» تحقق کامل دین پیامبر خاتم در سراسر عالم است.
 پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که مذهب و تفکر شیعه جهانی است، افزود: دین آینده جهان، دین اسلام به مفهوم شیعی است و عزت شیعی در کل عالم شکوفا خواهد شد.
وی ادامه داد: تحقق کامل رسالت پیامبر اکرم(ص) از سوی امام عصر(عج)، در جهان زمانی حاصل خواهد شد که زمینه اجتماعی آن آماده شود و اگر این آمادگی حاصل شد، حکومت مردمی امام زمان(عج) به معنای واقعی کلمه، برپا خواهد شد.

سایت خبرگزاری رسمی حوزه: www.hawzahnews.com

کرسی نقد نظریه علمی

نشست علمی: نگاه تحلیلی بر مدعیان ملاقات با امام زمان(عج) درعصرغیبت

امام ,زمان ,حضرت ,ارتباط ,جامعه ,غیبت ,امام زمان ,حضور دارند ,جامعه حضور ,ارتباط حضوری ,رسالت پیامبر ,جامعه المصطفی العالمیه ,المللی جامعه المصطفی
مشخصات
آخرین جستجو ها